Luka Koper: kaj bo pokazala preiskava nesreče, v katero je vpleten prvi sindikalist

Danes je potekala seja nadzornega sveta Luke Koper, ki zbira obremenilno gradivo za zamenjavo uprave podjetja. Medtem policija preiskuje sume kaznivih dejanj pri poslovanju Luke Koper z izvajalci pristaniških storitev (IPS). Divji zahod pri najemanju delovne sile je očitno privedel tudi do nedavne nesreče s smrtnim izidom, v katero je bil vpleten prvi sindikalist Luke Koper Mladen Jovičić.
Na dnevnem redu seje, ki se je zavlekla v večerne ure, je bilo več točk. Glavni očitki SDH zoper upravo, ki jo vodi Dragomir Matič, so:
1) Divji zahod na področju najemanja izvajalcev pristaniških storitev, kjer so državni organi ugotovili, da gre za "suženjsko delo" z nizkim plačilom, ogromno denarja pa se dvigne in izgine neznano kam.
2) Slabši rezultati, izkoriščenost opreme in prenizek donos v primerjavi s pristanišči v regiji, zaradi česar bi morala Luka Koper dosegati višje dobičke. To so ugotovili na podlagi študije mednarodne družbe McKinsey, kjer so "na daljavo" pregledali poslovne procese v Luki Koper in ugotovili ogromne rezerve oziroma neučinkovitosti pri poslovanju. Luko Koper so v družbi McKinsey primerjali z ogromnim številom drugih pristanišč, ki jih že imajo v bazi.

Po informacijah iz virov blizu nadzornikov Luke Koper, Slovenskega državnega holdinga (SDH) in vlade je zamenjava uprave le še vprašanje časa. Vendar do tega danes še ni prišlo.
Predsednik nadzornega sveta Rado Antolovič je po seji po poročanju STA dejal, da je treba "umiriti žogico in bolj konstruktivno delati naprej. Zadeva se je preveč zakuhala v napačno smer."
Del nadzornikov iz vrst države želi namreč najprej počakati na revizijo poslov med Luko Koper in izvajalci pristaniških storitev, ki naj bi bili ključni razlog za zamenjavo. "Pogodbo z izvajalcem revizije, družbo Pricewaterhouse Coopers (PWC), usklajuje nadzorni svet in še ni bila podpisana," so nam pojasnili v Luki Koper. Končana naj bi bila predvidoma oktobra.
Upravljal žerjav, ki je pokopal delavca
Nove deviantnosti sistema IPS bo verjetno razkrila tudi preiskava nedavne delovne nesreče s smrtnim izidom, v kateri je bil udeležen Mladen Jovičić, predsednik sindikata žerjavistov in član nadzornega sveta koprske družbe, ki na zadnji skupščini ni dobil razrešnice zaradi lanske blokade pristanišča.

Tragični dogodek se je zgodil v poznih popoldanskih urah 29. julija. Eden od delavcev je med čiščenjem skladišča na terminalu sipkih tovorov stisnil grabilnik žerjava, ki ga je takrat upravljal Jovičić. Delavec je na kraju nesreče umrl zaradi poškodb.
Okoliščine nesreče še vedno ugotavlja policija. Nanjo smo naslovili več vprašanj. Zanimalo nas je:
- kdaj natančno je bila policija prvič obveščena o tem dogodku,
- ali je policija že na kraju samem zaslišala žerjavista, ki je upravljal žerjav v času nesreče s smrtnim izidom,
- ali je policija na kraju samem opravila preizkus alkoholiziranosti in vsebnosti preostalih prepovedanih substanc ter če ne, zakaj tega ni izvedla,
- ali lahko potrdijo ali zanikajo, da so za izjavo žerjavista in odvzem krvi poskrbeli šele nekaj dni po dogodku,
- ali je preiskava že končana in kaj so ugotovili.

A Igor Cek, odvetnik družine pokojnega delavca, že zdaj ugotavlja, da "je zadeva zelo problematična". "Ne gre le za sume kršitve delovne zakonodaje, ampak tudi kaznivih dejanj," je za Siol.net povedal Cek, ki o podrobnostih noče govoriti do ugotovitev policije.
Po naših informacijah naj bi kriminalisti že ugotovili, da je vodja delovnega procesa (signalist, odgovoren za koordinacijo med žerjavistom in delavcem na terminalu) svoje delo opravljal brez ustreznega izpita.
Tudi ta delavec naj bi delal za isti IPS kot pokojni delavec. Gre za podjetje Konteso, ki je v lasti Igorja Babiča, brata Bojana Babiča, direktorja potniškega terminala v Luki Koper. Odvetnik Cek teh informacij ni hotel komentirati.
Kdaj je policija zaslišala vpletene?
Na Luko Koper smo v povezavi z nesrečo naslovili več vprašanj:
1. Ali v Luki Koper izvajate preizkus alkoholiziranosti zaposlenih oziroma prisotnosti drugih nedovoljenih substanc?
2. Ali je bil 29. 7. 2017 (na dan, ko se je zgodila delovna nesreča s smrtnim izidom) pri zaposlenih, ki so bili vpleteni v nesrečo, pred začetkom opravljanja delovnih nalog izveden katerikoli od omenjenih preizkusov?
3. Kdaj je Luka Koper (točna ura) prvič obvestila policijo o delovni nesreči?
4. Kdaj je policija opravila zaslišanje zaposlenih, ki so bili vpleteni v nesrečo?
5. Ali je inšpektorat za preiskovanje pomorskih nesreč že končal preiskavo? Če da, kaj je ugotovil?
6. Ali je delovni inšpektor že končal preiskavo? Če da, kaj je ugotovil?
7. Ali sta policija in tožilstvo že končala preiskavo? Če da, ali so vas seznanili z ugotovitvami?
8. Kakšni so notranji postopki v družbi v primeru, ko se na vašem območju zgodi nesreča s smrtnim izidom?
"V Luki Koper občasno opravljamo preizkuse alkoholiziranosti in teste prisotnosti nedovoljenih substanc, ki so namenjeni predvsem ozaveščanju in preventivi," so odgovorili v Luki.
"Ob hujših nesrečah z večjo materialno škodo in telesnimi poškodbami notranji red predpisuje omenjene preizkuse, če okoliščine to omogočajo oziroma če preiskave ne prevzamejo državni organi kot v primeru dotične nesreče," so pojasnili v Luki.
"Tudi postopki obveščanja državnih organov so predpisani v zakonodaji in naših internih aktih in tudi v tem primeru smo ravnali v skladu s predvidenimi postopki. Regijski center za obveščanje je bil o nesreči obveščen ob 19.10, center pa je nadalje, v skladu s predpisanim postopkom, obvestil prehospitalno enoto in policijo," so dodali.
Vir: Siol.net